Legendární lavinová scéna, mrazivá studie moderní rodiny, bílé alpské svahy v kontrastu s Vivaldiho Létem… to je slavné satirické existenciální drama Rubena Östlunda VYŠŠÍ MOC. Přijďte s námi scénu po scéně rozebrat dílo oceněné na festivalu v Cannes Cenou poroty sekce Un Certain Regard a celou řadou švédských cen Guldbaggen, jehož cílem dle režisérových slov bylo: „Snížit počty turistů v Alpách, zvýšit rozvodovost a natočit nejpompéznější lavinovou scénu v historii“. Analýzu povedou tvůrci Šimon Holý a Tomáš Pavlíček.

Vyšší moc
Švédsko / Francie / Norsko / Dánsko, 2014, 120 min
Režie: Ruben Östlund

Čtyřčlenná švédská rodina cestuje do francouzských Alp, aby si při lyžovaní oddychla a nerušeně spolu strávila pár vzácných volných dní. Dovolenkovou idylu s hřejivým sluncem a zasněženými velkolepými horami však naruší mohutná lavina, řítící se během oběda na otevřenou restauraci na terase. Ebba chrání své vyděšené děti a zoufale volá na svého manžela Tomase, který však v panickém strachu utíká do bezpečí. Lavinová katastrofa se nakonec nekoná, avšak ze vzniklé sněžné mlhy se postupně vynořuje zahanbení, nejistota a výsměch. Manželství Tomase a Ebby i pokojný život rodiny visí na vlásku a Tomas vnitřně bojuje s vlastním selháním a všemožně se snaží obnovit svou napjatou úlohu otce.

Šimon Holý (1994) je absolventem Katedry Režie na FAMU. Natočil krátkometrážní a středometrážní filmy Málo lásky, Všechno nebo Tam kde je tma. V současné době potom připravuje celovečerní debut Mít rád Davida. Kromě režie pracuje v Českém rozhlase Radio Wave jako moderátor proudového vysílání a popkulturního pořadu Kompot. Dále se podílel, jako filmový skladatel na filmech Parádně pokecal, Rodinný film, či Všechno Bude, za který společně s Monikou Omerzu Midriakovou a Pawlem Szamburskim získal nominaci na cenu Český lev.

 

"Vyšší moc je jeden z filmů, který se mi vracel pravidelně v myšlenkách nejméně další rok poté, co jsem ho viděl poprvé. Výtečný scénář na hraně dramatu a komedie, precizní režie, stejně jako skvělá zvuková složka, jej bezesporu činí jedním z nejlepších filmů, které za posledních deset let vznikly. Říct, že se dá Vyšší mocí inspirovat, je slabé slovo."

 

Tomáš Pavlíček je režisér a scenárista, absolvent pražské FAMU, kde momentálně přednáší. Jeho studentské snímky (mj. Čerpací stanice, 2009, Pravidelný odlet, 2010) byly opakovaně uváděny na domácích i zahraničních přehlídkách, bakalářský snímek Nejrychlejší Matěj na světě (2011) pak získal jednu z cen na festivalu Novoměstský hrnec smíchu. Je doma v žánru konverzačních komedií. Jeho debut Parádně pokecal byl vybrán do soutěže Fórum nezávislých na MFF KV 2014 a o čtyři roky později se opět v programu MFF KV, tentokrát v soutěži Na východ od Západu, objevil jeho druhý snímek Chata na prodej, s nímž posléze získal výroční Cenu české filmové kritiky za nejlepší scénář.

 

"Vyšší moc útočí od prvního záběru. Nenabízí žádnou jistotu. Každé gesto, každá replika, každý záběr se může proměnit v lavinu. Diváky i postavy uzavírá do pasti, ze které nelze uniknout. A je fascinující sledovat, jak precizně je tato filmová past vystavěna."