Analýza filmu Stud Steve McQueena

only czech edition / film analysis

Málokterý film vyvolal v poslední dekádě takovou debatu jako STUD. Druhý celovečerní snímek Steva McQueena, ve kterém zazářil v hlavní roli Michael Fassbender, je mrazivým portrétem mladého muže, jež má na první pohled vše, bojuje ale s paralyzující závislostí a neschopností navazovat mezilidské vztahy. STUD definitivně stvrdil pověst McQueena jako jednoho z nejtalentovanějších a nejodvážnějších režisérů své generace. 

Přijďte s námi poznat tento mimořádný snímek do hloubky. V rámci dalšího rozboru Cinergy Praha s vámi film projdou a scénu po scéně rozeberou filmový publicista Pavel Sladký a režisér Michal Hogenauer

Film bude promítán v anglickém znění s českými titulky, rozbor bude probíhat v češtině. Předpokládaná doba trvání je 150 minut (moderátoři budou film komentovat v jeho průběhu, na některých místech bude projekce zastavena a scéna rozebrána podrobněji). 

Těšíme se na vás 22. října od 20:30 v Biu Oko
Vstupné 130,-
Předprodej bude brzy spuštěn 
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Hlavním hrdinou snímku Stud (Shame, 2011) je to úspěšný a finančně zajištěný mladý muž žijící v současném New Yorku s absolutními možnostmi. I přesto, že jeho sociální status je velmi vysoký, Brandonova vnitřní spokojenost a svoboda jsou deformovány do sexuální závislosti a společenské i osobní frustrace. Stud je mrazivou analýzou vyprázdněnosti současné produktivní generace, ve které se neschopnost lásky, citu a komunikace s ostatními transformuje do patologické závislosti na cyklicky se opakujících sexuálních aktivitách.

Režisérem filmu Stud je britský visuální umělec a filmař Steve McQueen, který o sobě dal vědět filmovému publiku již svým drásavým debutem Hlad (Hunger, 2008) a se svým třetím snímkem 12 let v řetězech (Twelve Years a Slave, 2014) získal rovnou Oscara za nejlepší film. Steve McQueen se tématicky zabývá uvězněním a potřebou svobody svých hrdinů, zároveň si ve svých filmech zakladádá na propracované audiovisuální formě a fascinovaně prozkoumává filmový jazyk a jeho možnosti. A právě tyto aspekty a vrstvy se budou postupně odkrývat a pojmenovávat během filmové analýzy jednotlivých scén a obrazů filmu Stud. Koncem listopadu vstupuje do české distribuce zatím jeho poslední snímek Vdovy (Widows, 2018).
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Pavel Sladký
Filmový kritik, autor filmového pořadu Reflexe na Český rozhlas Vltava. https://vltava.rozhlas.cz/reflexe-film. Spolupracuje průběžně také s některými českými filmovými festivaly, např. Febiofest, Letní filmová škola Uherské Hradiště nebo Filmasia jako dramaturg, moderátor masterclasses a podobně. S projektem Cinergy Praha spolupracuje již od jeho počátku. Vystudoval bohemistiku na FF UK a žurnalistiku na FSV UK, publikoval o literatuře a filmu v různých médiích, např. v kulturním týdeníku A2, Orientaci LN, Filmu a době nebo Cinepuru

Michal Hogenauer
Po studiu propagační grafiky na SUPŠ absolvoval katedru hrané režie na FAMU s filmem "Tambylles" (2012), který byl premiérován na festivalu v Cannes v sekci Cinéfondation. Několik let měl na starosti filmový program Fresh Film Festu. Je jedním ze zakladatelů edukační platformy Cinergy. V současné době pracuje jako dramaturg Filmového centra ČT a je uměleckým ředitelem Mezinárodního filmového festivalu Praha - Febiofest. V produkční společnosti Negativ natočil celovečerní debut s názvem "Tiché doteky" (2019).