Casablanca
film analysis
Snímek Michaela Curtize Casablanca (1942) patří k nejpopulárnějším titulům v dějinách kinematografie. Jeho úspěch spočívá nejen v charismatu hereckých osobností Humphreyho Bogarta a Ingrid Bergmanové, v sugestivním zachycení atmosféry nebezpečné doby, ale i ve vydařené kombinaci špionážního thrilleru, romantické love story a značné dávky nostalgie.
Pavel Sladký je filmový kritik a kulturní publicista. Vystudoval bohemistiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a žurnalistiku na Fakultě sociálních věd UK. Spolupracuje s Českým rozhlasem, texty publikuje např. v časopisech Cinepur, Film a doba, na Aktuálně.cz, ČTart.cz. Pro Film a dobu také připravuje podcast o kinematografii. Je členem Sdružení českých filmových kritiků, mezinárodní federace FIPRESCI, spolupracuje s českými filmovými festivaly jako dramaturg a moderátor masterclasses. Je autorem knihy Film jsou tajné dveře do reality. 10 zásadních režisérek a režisérů současnosti – portréty a rozhovory.
Mgr. Šárka Gmiterková, Ph. D. je odbornou asistentkou na Ústavu filmu aaudiovizuální kultury Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Obhájila disertační práci věnovanou hvězdné osobnosti Oldřicha Nového v období 1936–1969. Dlouhodobě se zabývá výzkumem současných i historických forem hvězdné slávy, věnuje se také problematice filmového herectví a filmového kostýmu. V roce 2012 editovala tematické číslo Iluminace zaměřené na české filmové hvězdy, v roce 2018 pak číslo zkoumající herectví mezi filmem, divadlem a televizí; v Iluminaci publikovala také studii zaměřenou na vyhledávání hereckých talentů v období první republiky.